Owning 10K?

lead-owning10k

Maandag 26 mei 2014

Aan het einde van de middag begon het te regenen in Amsterdam. Het leek maar niet op te houden. Toch stond er voor mij nog een training op het programma voor We Own The Night. Weer of geen weer zaterdagavond 7 juni staan alle loopsters aan de Nike Woman’s run aan de start, dus de training gaat gewoon door. Niemand minder dan top atlete Maureen Koster en oud-atlete Mariska Slootweg leidden de training. Ik mocht bij de training aanwezig zijn!

De verzamelplaats voor de training was in Vondelpark 3, het nieuwe restaurant in het oude filmhuis. In de serre werden de deelneemsters aan de training ontvangen met watermeloen, appels, bannen en fruitsapjes. Voor deze training werden de nieuwe modelen van de Nike Free’s uitgedeeld.

Na wat hapjes en kennismakingen gingen we naar buiten. Het weer klaarde op, de laatste spetters vielen nog. Buiten vertelde Mariska ons wat er op het programma stond. Maureen Koster stelde zich voor en vertelde een aantal hoogtepunten, waaronder haar kwalificatie voor het EK Atletiek in Zürich, waarna we begonnen met een klein stukje inlopen. Halverwege stopten we om de spieren los te maken. Maureen Koster liet een aantal van haar favoriete losmaak oefeningen zien. Vlak voor een wedstrijd vindt ze het fijn om haar benen te strekken met een diepe lunge omdat dat haar het idee geeft dat ze daarna grotere stappen kan maken. Ook vond ze het een fijne oefeningen om in spreidstand voorover te buigen en omstebeurt de grond aan te tikken onder en een stukje voor.

beeld-owning-10k

Het strekken werd gevolgd door wat loopscholing: hakkenbillen, knie heffen en wat sprintjes. Bij een volgende sprintjesronde moesten we bij elke boom steeds iets versnellen. Maureen Koster merkte op dat de groep heel erg met de armen ging zwaaien als we versnelden. Ze gaf dan ook als tip mee om je armen in een hoek van 90 graden naast je te houden ter hoogte van je heupen en ze naast je te zwaaien. De volgende oefening die zij opgaf zorgde ervoor dat je rechtop bleef: loop op een pittig tempo en strek je armen horizontaal. Dit zorgt ervoor dat je romp rechtop blijft.

Na de loopscholing was het tijd voor een intervaltraining. Het duurde even voordat de groep het begreep maar de interval bestond uit vier, acht, twaalf , tien en vijf minuten hardlopen met wandelpauzes van één minuut. Maureen en Mariska liepen tussen de groep in om tips te geven en om vragen te beantwoorden.

Na afloop van de training werden er nog vragen gesteld over de Nike Free’s waarop we liepen. Voor veel loopsters waren de zolen dunner dan ze gewend waren. Maureen en Mariska legden uit dat  schoenen zoals Nike Free’s met dunne zolen je spieren meer aan het werk zetten. Goed getrainde lopers kunnen dit beter hebben. Ze zien er mooi uit en komen in verschillende felle kleuren maar het is belangrijk om het hardlopen op dit  soort schoenen geleidelijk op te bouwen. Zelf merkte ik inderdaad dat mijn beenspieren meer hun best moesten doen.

 

De training werd afgesloten met verschillende salades, brood en sapjes. Plus, ik heb me ingeschreven voor de race…

Loop je deze zaterdag ook tijdens We Own the Night, of doe je binnenkort mee aan een andere wedstrijd?  Volg deze tips op van Maureen en Marieke:

  • Pas op met wat je eet voor een training, in de laatste dagen voor de wedstrijd én op de wedstrijddag zelf. Eet niet teveel groenten en fruit, deze bevatten veel vezels waardoor je darmen aan het werk worden gezet. Kies liever voor koolhydraatrijke voedingsmiddelen waaruit je energie kan halen. Wit brood met jam of pasta met kip. Maureen neemt het liefst een gelletje voor de wedstrijd, deze kun je bij sportzaken en natuurwinkels kopen.
  • Eet of drink geen nieuwe dingen in de week, en vooral op de dag voor en de dag zelf van de wedstrijd. Dit kan net verkeerd vallen wat je wedstrijd teniet doet.
  • Kies schoenen waarop je gewend bent om op te lopen. Ga niet vlak voor je wedstrijd of op de dag zelf op nieuwe schoenen lopen. Je niet weet hoe deze je loophouding kunnen beïnvloeden en dus ook je race.
  • Maak je geen zorgen over het uitlopen van de wedstrijd. Als het goed is heb je, je goed voorbereid. Loop op een tempo waarbij je, je prettig voelt, geniet van de omgeving (vooral bij We Own The Night schijnen er onderweg verassingen te zijn), en wandel tussendoor wanneer het nodig is.

Race ready?

 

 
Follow my blog with Bloglovin

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Hardlopen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s