Smoothie: Purple heal?

paarseprut

Kersen, kersen, kersen, zo lekker. Laatst kocht ik ze weer eens na lange tijd. Ze liggen ook overal vers in de schappen op de markt en in de supermarkt. Dit keer stopte ik ze in m’n mandje met het idee dat ze me zouden helpen met m’n spierpijn. Sinds een week doe ik weer work-outs naast de standaard oefeningen die ik van de fysio heb meegekregen voor m’n knieën. Ik had een killer work-out voor het hele lichaam gedaan en maandagochtend voelde ik dat zo rond m’n benen en armen. Ergens heb ik gelezen dat kersen ontstekingsremmend zijn. Hop in een smoothie… en uitzoeken of het wel waar was wat ik dacht.

Kersen met alleen melk vond ik een beetje saai dus ik deed er een banaantje bij en rauwe cacaopoeder (die emmer heb ik ook al meer dan zes maanden in bezit). Banaantje voor de kalium en cacao omdat daar ook altijd zulke goede eigenschappen aan worden toegewezen.

Voor een mega portion die je zeker moet delen met iemand:

  • half doosje bevroren kersen, deels ontdooid
  • één banaan
  • ongeveer een halve liter
  • ongeveer één eetlepel (rauwe) cacaopoeder

Doe de cacaopoeder vòòr de melk erbij. Ik deed het er op het laatst bij en toen begon het nogal te stuiven tijdens het blenden. De kleur is op z’n best na het blenden (dus Instagrammers, pak je moment). Daarna wordt het bruinig. Al best gauw. De smaak blijft goed (bijna chocomelk).

Dus hoe goed is deze smoothie? Van het rode pigment van kersen (en andere rode vruchteN), anthocyaan, is aangetoond dat het een ontsteking verminderende werking heeft bij ratten. Anthocyanen zijn krachtige antioxidanten. Bananen zijn rijk aan vitaminen en mineralen: kalium, vitamine C, tryptofaan, magnesium en seleen. Kalium is mede verantwoordelijk voor de vochtbalans, de bloeddruk, de zenuwprikkeling en de spierstofwisseling.

Last but not least. (Rauwe) Cacao bevat antioxidanten die zorgen voor een gezonde stofwisseling en anandime dat er voor zorgt dat je, je goed voelt (cacao is sowieso fissa) en ervoor zorgt dat je minder trek krijgt. Plus, volgens dit artikel van Elle doet het wonderen voor je gemoedstoestand.

Let’s give it a go shall we?

1 reactie

Opgeslagen onder Eat Denise eat

Een Reactie op “Smoothie: Purple heal?

  1. Pingback: Rainy days, run away: zo erg is het niet | Run Densie run!

Geef een reactie

