Go bananas for banana bread

bananenbrood

Heb je dat ook wel eens? Je vindt een recept online of in een boek. Je loopt met het idee in je hoofd om het een keer te maken. In de supermarkt/toko/speciaalzaak vindt je per toeval (je bent onbewust opzoek) één van de producten die je nodig hebt. Meestal de niet doorsnee producten zoals ‘kokosbloesemsuiker’, ‘esdoornwater’, of ‘lucumapoeder’. Je koopt het want je was het toch van plan te gebruiken. Een half jaar later ligt het nog in je kast. Je raadt het al. Dat gebeurt mij vaak. In dit geval met rijstbloem. Een half jaar lang lag het doorzichtige zakje met aziatische tekens, gevuld met rijstbloem in mijn kast. De kokosbloesemsuiker liet ik voor wat het was. Too fancy, en schijtduur (yeah, moet het even kwijt). Nu vraag je, je af: rijstbloem? En wat heeft dat te maken met bananen.

Rijstbloem schijnt dus glutenvrij te zijn. Waarom gluten-vrij dan Denise? Gluten kan ik hebben en nee ik wil niet über healthy  zijn. De meeste recepten voor bananenbrood op health- en vegan blogs worden met amandelmeel gemaakt. Well shit, blijk ik allergisch voor amandelen te zijn. Het risico neem ik niet. Tenzij het al ergens in zit en het is damn good. Daarnaast wilde ik ook iets anders gebruiken dan gewone bloem. Dus. Ik lijdt aan speciale-ingrediënten-gebruiken-syndroom. Laat me.

Long story short, uiteindelijk heb ik recepten gecombineerd met twee recepten als basis. En eigenlijk er in gedaan wat ik wou of beter gezegd wat ik in huis had. Ik wou het gewoon maken. Ik had nog een kwart emmer chiazaad. Havervlokken had ik niet maar wel havermout. Ik had kokosmelk over van m’n rijst met kerriesaus en ik wou godverdomme kokosmelk erin. Banaantje extra (want er zijn meer banaantjes rijper dan je dacht).

Genoeg voor een standaard cakeblik (of hartjes vorm).

4 (rijpe) bananen
+/- 1 eetlepel chiazaadjes in +/- 2 eetlepels water weken
1 eetlepel (verse) citroensap
2 eetlepels kokosolie
1/4 cup palmsuiker
1 cup rijstmeel
1/2 cup havermout
snuf zout
1 zakje bakpoeder (9 gram)
1/2 cup kokosmelk (of iets meer)

Garnering: havermout, chiazaadjes, of wat je in huis hebt.

ingrediënten

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet alvast je cakeblik in. Laat een eetlepel chiazaadjes in een kopje met 2 eetlepels water weken. Goed roeren. Als een deel van de zaadjes nog droog is doe je er iets meer water bij. Het moet een soort pudding worden (kikkerdril is ook een goede vergelijking). Pak een grote kom, snij of breek de banaan in stukjes en prak ze met een vork. Voeg de geweekte chiazaadjes toe, het citroensap, kokosolie, kokosmelk en suiker bij de geprakte banaan en meng het door elkaar. Vervolgens doe je het rijstmeel erbij, havermout, zout en bakpoeder. Roer tot alle ingrediënten zijn opgenomen. Het moet op een dik pannenkoekmengsel of pap lijken (zo niet doe er wat meel of kokosmelk bij). Giet het mengsel in het cakeblik en bak het in 45 – 60 minuten goudbruin. Laat het bananenbrood afkoelen buiten de oven.

bananenbrood

Het is een sponzig broodje en niet te zoet. Het heeft het geen dag volgehouden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Eat Denise eat

Geef een reactie

